Van Gogh sædemanden

Sædemanden var et motiv der optog Van Gogh. Alt i alt lavede han mere end 30 tegninger og malerier om dette tema. Han malede denne sædemand i efteråret 1888.

Van Gogh bruger farver til at udtrykke følelser. Himlens gul og den lilla mark. Den lyse gule sol ligner en glorie, der gør sædemanden til en helgen.

Sædemanden sår på marken. En gul himmel med en gul sol. Vincent Van Gogh.

Sædemanden sår. Læg mærke til stien, der leder tilskueren hen imod lyset.

Udviklingen i Sydfrankrig går fra mørket i de sorte belgiske kulminer til lyset ved Middelhavet. Fra forurenende kul til ny og ren solenergi. Vincent brød sig ikke om at male Gud og Jesus direkte, men de gule farver og solen er altid symboler på Guds nærvær og Jesu kærlighed til os. Det kan man læse i hans breve.

Vincent van Gogh – den religiøse bondemaler i opgør med sin samtid – Kristendom.dk

Vincent van Gogh er en utrolig inspirerende kunstner, og hans mesterværker er sande perler inden for kunst. En af hans mest ikoniske motiver er sædemanden, som han malede med en lidenskabelig hengivenhed. Gennem mere end 30 tegninger og malerier formåede han at indfange og udtrykke sædemandens betydning på en måde, der berører og bevæger sjælen.

Hvedemark med sædemand og sol Saint Remy september 1889 . Van Gogh
Hvedemark med sædemand og sol Saint Remy september 1889
Kilde: vangoghworldwide

En sti fører gennem den gule mark og hen mod den blå uendelige himmel

Et af van Goghs fantastiske værker, “Sædemanden”, blev udført i efteråret 1888. Overfladen af lærredet bliver til et vidunderligt farvespil, hvor den grøn-gule himmel møder den intense purpurskær i marken. Solen, symboliseret af en strålende gul farve, lyser som en guddommelig glorie over sædemanden.

Det mest fængslende element i dette maleri er den sti, der fører vores blik ind i billedet, og som synes at lede os mod uendeligheden. Dette symboliserer en rejse, en vej, der fører os mod større visdom og erkendelse.

Van Goghs kunstneriske udvikling er tydelig i dette mesterværk. Fra hans tidlige tid i Belgien, hvor hans værker bar præg af mørke og menneskeligt drama, til hans senere år i Sydfrankrig, hvor han blev fortryllet af middelhavssolens lys og malede med en palet af lyse farver. Denne forvandling kan ses i den intense guldfarve og det nærmest transcendentale sollys, der gennemsyrer hans senere værker. Disse farver symboliserer Guds nærvær og Jesu kærlighed.

Hvedemark under tordenskyer. Første halvdel af juli 1890 i Auvers-sur-Oise . Van Gogh
Hvedemark under tordenskyer. Første halvdel af juli 1890 i Auvers-sur-Oise

Sædemanden i Bibelen

Lignelsen om sædemanden findes i Markus, Matthæus og Lukas evangelierne.

F. eks. i Markusevangeliet kapitel 4.  Hør her! En sædemand gik ud for at så.

Mange kunstnere har grebet fat i denne dybt symbolske fortælling og skabt unikke kunstværker baseret på dens åndelige budskab.

Hvis du ønsker at grave dybere og udforske Van Goghs religiøse forbindelser, kan du læse en spændende artikel på Kristendom.dk.

Du kan også dykke ned i Van Goghs fantastiske kunstunivers, herunder “Sædemanden” og “Hvedemark under tordenvejr”, som begge fremhæver hans passion for at male landskaber og formidle naturens kraft og skønhed. Disse malerier vil fortrylle dig med deres dybde og lidenskab.

Van Gogh Sædemanden i Vincents breve

Hørte pastor Laurillard søndag morgen i den tidlige prædiken om ›Jesus gik gennem kornmarkerne‹. Han gjorde et dybt indtryk på mig. Han talte også om lignelsen om sædemanden. Om manden, der kastede frø i jorden, og han skulle sove og stå op dag og nat. Og frøet skulle komme op og vokse og vokse op. Han ved ikke hvordan. Han talte også om begravelsen i kornmarken af Van der Maaten. Solen skinnede gennem vinduerne – det var der ikke mange mennesker i kirken. For det meste arbejder og kvinder.

Brev 120 Amsterdam
Jacobus Jan van der Maaten - Gå i kirke for sidste gang (Begravelsen i kornmarken). Amsterdam.
Jacobus Jan van der Maaten – Gå i kirke for sidste gang (Begravelsen i kornmarken). Amsterdam.

Vincent van Gogh – den religiøse bondemaler i opgør med sin samtid – Kristendom.dk

Knud Hansen om Vincents religiøse symboler

Ifølge Knud Hansen havde Vincent van Gogh flere gange forsøgt at give en fremstilling af Kristus, men uden at det var lykkedes for ham. Hvad der gjorde Kristus til en “uundgåelig skikkelse” for ham, var ikke den nimbus af overjordiskhed, han var blevet udstyret med. Tværtimod var det Jesus’ menneskelighed og det ved hans menneskelighed, der gjorde den til et symbol. Det symbol kunne mennesket ikke frembringe nogen kunstnerisk gengivelse af. I stedet malede han andre symboler, fremfor alt solen og den gule farve.

Van Goghs liv

Kristus den største af alle kunstnere

Lived serenely as an artist greater than all artists — disdaining marble and clay and paint — working in living flesh.4 I.e. — this extraordinary artist, hardly conceivable with the obtuse instrument of our nervous and stupefied modern brains, made neither statues nor paintings nor even books….. he states it loud and clear.. he made.. living men, immortals.5

That’s serious, you know, especially because it’s the truth.  1v:2

That great artist didn’t make books, either — Christian literature as a whole would certainly infuriate him, and its literary products that could find favour beside Luke’s Gospel, Paul’s epistles — so simple in their hard or warlike form — are few and far between. This great artist — Christ — although he disdained writing books on ideas and feelings — was certainly much less disdainful of the spoken word — the parable above all. (What a sower, what a harvest, what a fig tree,6 &c.)

Brev 632 To Emile Bernard. Arles, Tuesday, 26 June 1888.

Vildskab og visioner – Vincent van Gogh på Arken
Scroll to Top